Idag är det långfredag och då kanske det gick bra att hitta lite extra tid för garaget? Nja, inte extra men likväl tid i garaget.
Fem bilar och alla behöver lite kärlek men 96:an drog vinstlotten. Fortsätta med tröskeln på vänster sida alltså.
Fram med vinkelkapen och kapade bort dålig plåt i upphöjningen där bananlänken huserar i normala fall.

Jag passade även på att frisera bort lite plåt till vänster om tröskeln i bild. Ville få svetsen lite längre bort från tröskeln samt jämna till kanten lite.

Sen var det dags att fixa en ny plåt som skulle ersätta den bortkapade i upphöjningen. Lite ritande på plåten.

Sen var det bara att gå loss med den elektiska plåtsaxen. Jag har sagt det förut men säger det igen, den är sjukt smidig.

Plåten ska få en bockning strax innan tröskeln samt få en liten kröning innan den möter det återstående av upphöjningen i bilen.

Här hade det varit bättre att ta bocken sist och börja med kröningen och matchningen mot resterande upphöjning. Jag gjorde tvärtom men det gick bra ändå. Det hade nog gått lite snabbare om jag hade gjort som jag föreslog nyss.
Den plåt jag hade svetsat mellan tröskelns undre plåt och övre plåt som höll ihop lite under tidigare jobb fick nu avlägsnas.

Sedan testades och justerades plåten ett par gånger innan den spändes på plats med en svetstång.

Svetsandet gjordes på samma sätt som jag beskrivit ett antal gånger tidigare.

Fingerslipen åkte fram efter svetsningen och nu testades nya slipband från Biltema. Dessa såg annorlunda ut än de som Biltema haft tidigare. Det skulle också visa sig att kvaliteten verkar vara bättre. Riktigt stiligt blev det.

Lite rostskydd på innan jag sprang ut och sprayade nästa del jag hade tillverkat.


Den längsgående plåtbiten svetsades in och slipades med fingerslipen.

Till sist roskyddades dagens arbete.

Nästa gång får det bli att sätta resterande del av tröskeln på plats så den är sluten och klar. Det återstår också att göra en liten plåt i hjulhuset mot tröskeln.
På återseende och glad påsk!