Tyvärr har det inte hänt mycket de senaste månaderna. Livet kommer emellan ibland.
Jag har tidigare haft problem med en oljetryckslampa på min 900 T8 Special som har tänts då och då. Jag beställde hem en ny oljetrycksgivare från SSK Reservdelar (Saabklubbens reservdelsbolag) innan jul men det blev aldrig av att byta. Idag hände det äntligen att jag gick ut och bytte den.
Man behöver en lång hylsa 24 mm och en ny oljetrycksgivare :-)

Sedan behöver man lokalisera oljetrycksgivaren vilket är enkelt på denna modell. Ovanför oljefiltret till höger om det röda locket till oljestickan.



Lossa kontakten på oljetrycksgivaren och trä på den långa 24 mm-hylsan. Jag använde en led och en förlängare vilket gjorde det lätt.

Den gamla oljetrycksgivaren var ganska oljig och om det beror på att den verkligen är trasig och läcker lite eller om det beror på något annat kan jag inte svara på.

Sedan återstod bara att starta bilen och kolla om problemet var löst! Ja, om det nu inte var för att bilen inte ville starta pga urladdat batteri. Startkablar och ett annat batteri fick liv i bilen. Den gick då ganska dåligt i början men ingen varningslampa för lågt oljetryck vilket var bra. Det var länge sedan bilen var igång senast men jag tror att problemen tyvärr beror på den rök som kan skymtas i bilden nedan.

Det är olja som ryker och om det kommer från ventilkåpan eller längre ner vet jag inte än. Det får jag ta reda på en annan gång. Skönt att oljetrycksproblemet verkar vara ut världen. Hellre byta av givare än något annat problem.
Jag har faktiskt gjort ett och annat med de andra bilarna. Jag hade bara inte ork att skriva tidigare. Kanske kommer det någon sammanfattning av det.
Förutom det har det blivit en till Saab i familjen, nämligen en 2009 Saab 9-3 SportCombi 1,8t BioPower, en Vector med helskinn, elstolar med minne på förarsidan och automat. Riktigt skönt att köra automat igen. Nu finns bilar från 60-, 70-, 80-, 90-, 00- och 10-talen i familjen :-)
På återseende!