På Saab 95-fronten har det inte hänt så mycket. En liten uppdatering av det som har hänt kommer här.
Jag har velat få igång motorn men har haft problem att få den att gå.
Jag plockade bort förgasaren och isär den. Flottören plockades bort för att kunna komma åt att ta bort flottörventilen.

Bränslepåfyllningen rengjordes.

Även själva flottörventilen rengjordes då det fanns en hel del skräp i filtret till ventilen.


Det gäller att komma ihåg hur saker sitter och att saker kan trilla isär när man vänder på dem :-)

Ett bränslefilter sattes mellan bränslepump och förgasare. Fördelen är förutom filtreringen att det syns när bränsle pumpas upp.

Det gick att köra ett tag men sedan kom det inget mer bränsle upp till filtret. Jag vet inte hur det ser ut i tanken men kan tänka mig att det finns mycket skit där och förmodligen i bränsleledningen också. Jag kikade under tanken och förväntade mig ett hål i karossen för att kunna komma åt avtappning på tanken. Jag la inte så mycket tid på det men det såg ut som golvet var slätt och inget hål fanns. Min gissning är att golvet har bytts ut någon gång och då bara till en enkel slät plåt. Får kika mer på det en annan gång.
Jag gjorde därför en ny tank och ny ledning till bränslepumpen för att kunna köra bilen på uppfarten och in och ur garaget om jag ska göra något där.

Bilen går inte bra på tomgång när automatchoken har stängts av. Skulle tro att det är lite munstycken som behöver rengöring. Acc-pumpen är trasig. Förmodligen i membranet (kan de vara trasiga på annat sätt?) då det läcker ut lite soppa längs pinnen som gasmekanismen verkar på.
Nu går det i alla fall att köra den hjälpligt. Får se när det kan bli tid att lägga lite arbetstid på den här bilen.
På återseende!