I förra veckan och den här veckan har jag grejat lite med 96:an. Anledningen är främst att jag märkte att det inte alls blivit bra tidigare när jag använde rostomvandlare på plåten under baksätet. Det har nämligen blivit rost istället för en omvandlad järnoxid, vilken det nu ska bli. Så var det ju inte tänkt och så kan det inte vara.

Jag tog och slipade bort rosten försiktigt för att inte avverka plåt i onödan. Fingerslip och vinkelslip med flapdisk användes. Det går fort att bli av med plåt om man inte ser upp.

Därefter tog jag rostborttagare (fosforsyra) och penslade på där det var lite små gropar med rost.

Rostborttagaren ska tvättas bort med vatten och det gjorde jag med av vatten genomdränkta trasor. Jag hade ingen lust att fylla plåtarna med vatten. Resultatet blev nog tillräckligt bra.

Några dagar senare när jag kikade i burken med rostomvandlare såg jag att innehållet hade sedimenterat i botten på burken. Jag rörde runt geggan i botten så att jag fick en lösning igen och tänkte att det kanske fungerar nu. Sagt och gjort så penslades det på igen.

Sen gav jag mig på bakre högra hjulhuset. Tanken är att jag ska försöka göra klart de delar där plåten är godkänd som den är eller efter att jag har fixat till det. Så här såg det ut innan jag började.

När jag tog bort ner till plåtrent använde jag nästan bara vinkelslip med en grovrengörare. Den är bra då den är ganska skonsam mot plåten.

Lite smågropar från rost även här.

Större delen av de plåtrena ytorna penslades med rostomvandlaren.

Även ytorna under baksätet fick lite mer rostomvandlare påstruket.

Dagen efter såg det inte bra ut igen! Syns inte så bra på bilden nedan men brunt syntes på de påstrukna ytorna. Suck!

Det blev till att slipa ner med grovrenögraren och sedan pensla lite rostborttagare.

Det sköljdes sedan av med vatten. Här gick det att ha en kärl under och på så vis få på mer vatten och skölja bort fosforsyran bättre.

Avtvättning med lite alkohol och sedan pensling med 2k epoxi. Kom ihåg att använda riktigt andningsskydd då det är hyfsat hälsovådligt. Min andningsmask med filter gjorde sitt jobb bra.

Idag kunde man se att ett lager epoxi inte räcker.

Så det blev ett lager till. Kanske blir det ett tredje lager på detta.

Jag slipade också rent ena halvan under baksätet och målade ett första lager epoxi.

Fördelen med att stryka klara ytor med epoxin är att det är väldigt tydligt var jag är klar, det ger en bättre känsla av att det går framåt och att plåten ändå ska få en bra grund mot framtida rost.
På återseende!