I onsdags fanns det lite plats i kalendern för garagetid. Har haft en del ont i huvudet sista tiden så jag var lite osäker på vad jag skulle mäkta med för att inte trigga ny huvudvärk.
Jag började att skära ett snitt med rondellen på den sista delen av plåten jag satte tid förra gången så att plåten skulle passa in mot annan plåt. Då gick det bra att svetsa fast plåten. Tyvärr glömde jag ta kort på det. Ett hål på ca 1,5 cm i diameter (inte helt runt naturligtvis) blev kvar. Då klippte jag till en liten plåtbit som jag sedan svetsade på en tunn plåtremsa på vinkelrätt mot. Då fick jag ett handtag att hålla min lilla plåtbit på plats när jag loppade fast den. Sen gick det bra att vicka av den fastsvetsade plåtbiten som agerat handtag. Efter svetsning så slipades svetsarna till.

Det ser egentligen bättre ut i verkligheten, men nu är plåten hel där i alla fall vilket är skönt. Kvar är stötdämparfästet. Planen var att ta mig an den från insidan av bagageutrymmet men när jag satt och kikade på det utifrån tänkte jag att nu skär jag lös hela utifrån då åtkomsten är så sjukt mycket bättre. Jag såg till att försöka märka upp hur förstyvningen ska sitta.

Sagt och gjort, några snitt med rondellen så var stötdämparfästet nästan lös.

Fick vicka loss det sista då det satt fast i plåten som går över bakaxeln (den delen syns nere till höger i hålet som blev).

Själva förstyvningen av stötdämparfästet behöver lagas och det blir ju enklare nu när jag tog lös hela. Det syns lite avlånga rosthål i fästet i bilden nedan.

Man kan se hur skadad karossplåten var på bilden nedan. Den plåten får agera mall när jag gör en ny plåtbit nästa gång. Det är en ganska enkel form på plåten med två bockningar.

Inte riktigt klar som rubriken ville antyda men nu känner jag att det väldigt lite kvar på höger bakre hjulhus. Senare är det "bara" att göra samma på vänster bakre hjulhus (som är i något bättre skick).
På återseende!