I torsdags var det dags för lite garagetid igen.
Slipa svetsarna från förra gången! Men man ska inte vara så petig som jag är för det som händer då är att man lätt slipar igenom plåt och får svetsa på nytt och det är mycket krångligare. Men det är bara att svetsa och slipa (lagom!) igen.
Uppe till höger på det slipade syns det ett hål och det var nog mer att svetsarna inte fullt täckte mellanrummet och svetsen kanske täckte men byggde på höjden mer.

På utsidan skulle lite svets fyllas i efter slipningen eftersom jag vill att det ska se ut som en plåt och inte som något som har svetsats.

Här blev det bättre men först efter genomslipning på något ställe och sedan fyllning med svets. Det syns ett värmemärke där jag svetsat och slipat från baksidan med. Här nöjde jag mig denna gång.

Vad härnäst? Skulle stötdämparinfästningen fixas? Nej! Det blev överdelen på hjulhuset. Den plåten bockade jag till för några år sedan, vilket jag tror att jag nämnde i ett inlägg nyligen. Hur ser då hjulhuset ut när det är plåt där? Vänster sida skulle kanske kunna berätta något?

Det jag kunde se var att linjen är nästan rak och att plåten är bockad ca 1 tum från ovankant. Bra att veta!
Åter på höger sida. Lite inpassning i form av slipning av kant samt att bocka till insvetsade plåtändar. Det var krångligt att hålla plåten på plats med mina magneter under inpassningen, men till slut gick det att få det så bra att jag kunde loppa fast plåten med några svetsar så det gick att kolla om något mer skulle passas in.

Det som senare ska hända att den plåt som är ovanför, och som har gängor som bakskärmen fäster i, ska kompletteras med plåt där den har rostat bort. Den plåten ska bockas ner mot den plåt jag nu passar in och sedan ha ett överlapp som punktsvetsar mot min aktuella plåt. Från insidan kommer en till plåt komma och punktsvetsas på samma sätt. Det kommer alltså vara tre plåtar i lager som punktas ihop. Vidare med jobbet!
Vy från insida. Svetsarna ser ut att bränna igenom lagomt. Jag övervägde att svetsa ovanifrån men det är så förbaskat trångt där inne och det gick bra att punkta uppåt. Svetsa uppåt är ingen höjdare om man svetsar annat än punksvetsar eftersom smältan vill falla ner (och då lätt på den som svetsar).

Slipa ner svetsarna innan mer punktsvetsning sker så hamnar svetsen mellan plåtarna och inte bygger på varandra ovanför plåten.

Mer svetsning och slipning och det blir riktigt bra tycker jag!

Vy från insidan. Får fundera på om jag kommer svetsa något eller lämna som det är med endast lite slipning och spackling. Jag kämpar med att acceptera lite lägre nivå än jag kanske vill. Framåt är också viktigt.

Lite mer svets nästa gång och igenläggning av det lilla kvarvarande hålet.
Tack för att du läser. Prenumerera gärna och/eller kommentera.
På återseende!