Här kommer en sen uppdatering av vad som gjordes under vecka 36. Det har varit ganska fullt upp under hösten med skolstart och aktiviteter för barnen som drar igång igen.
Nåväl, tidigare konstaterades det ju att den rostomvandlare jag hade inte längre var bra. Ena halvan av golvet under baksätet har rensats på rost inne i kupén och målats med epoxifärg. Nu var det dags för den andra halvan.
Rosten som uppkom vid användning av den dåliga rostomvandlaren slipades bort försiktigt med min fingerslip. Den gav bra möjlighet till att inte avverka av själva plåten.
Ytan innan rostavlägsning.

Ytan efter slipning med fingerslip (ber om ursäkt för oskärpan).

Detaljbild som visar små rostgropar i plåt. Detta fanns på spridda delar på plåten.

Efter slipning penslade jag på nyinköpt rostomvandlare på de områden som hade rostgropar.

Ytrymmet mellan framdörr och höger främre hjulhus penslades också.

Ett andra lager.

Då rostomvandlaren skulle verka 24 timmar innan övermålning målade jag epoxi mellan dessa områden direkt.

Dagen efter så det ut såhär på golv och mellan dörr och höger främre hjulhus.


Målning med epoxi fortsatte.


Nästa dag upptäckte jag att av någon anledning bubblade färgen på två mindre områden. Jag kunde skrapa bort den, tvätta med alkohol.


Sedan målades allt igen och här är slutresultatet.


Det som är bra med att blanda epoxin i en mindre glasburk med lock är att det räcker lagomt för målning av ytor i den här storleken samt att när man behöver måla flera lager utspridda på flera dagar så blir färgen lite tjockare och därmed också lite smidigare att måla med, speciellt på vertikala ytor.
Härligt när det blir tydligare var jag är klar med plåt- och rostarbete.
På återseende!