Tyvärr har det inte hänt så mycket mer under sommaren men lite uppdatering ges här.

Först tar vi vår kära OG9-3 som besiktades och då fick en anmärkning om att motorn hade lite mycket olja på sig. Det är ett för mig känt problem som inte åtgärdades till fullo med bytet av ventilkåpspackningen tidigare. Jag fick helt enkelt ta och tvätta av motorn för att bli klokare på var det kommer från.

Men innan det är enkelt att komma åt att tvätta behövde jag bygga ett par nya ramper då de gamla var lite för smala och hade lite väl kort platå när man kom upp för rampen. Nu byggdes det ramper (med hjälp av min kära far) som är 340 mm breda med själva rampens längd på 850 mm och platåns längd 500 mm minus det lilla stopp som är på slutet. Höjden är som tidigare 315 mm vilket låter lite men räcker gott och väl. Bild på ramperna och bilen på rampen nedan. IMG_20240813_211522

IMG_20240813_211529

20240813_195854-01

Lite bilder ovan- och underifrån efter tvätt. Det var svårt att komma åt men en hel del gammal olja togs bort. Jag använde Biltemas kraftrengöring på sprayburk och den var effektiv där jag kom åt att spruta! IMG_20240813_205738

IMG_20240813_205741

IMG_20240813_205744

IMG_20240813_205747

IMG_20240813_205800

IMG_20240813_205805

IMG_20240813_205809

IMG_20240813_205817

IMG_20240813_205822

IMG_20240813_205825

Vidare efterforskning har gett att det verkar droppa i fronten på bilen. Men kartong under bilen vid parkering hemma har det gett att det droppar i höjd med kylaren på höger sida (sett i färdriktningen) samt ungefär mitt på. Det borde vara rör till oljekylaren och förmodligen också oljekylaren själv. Jag har dock inte haft tid att undersöka detta vidare. Jag ska ta det om en dryg vecka när det borde finnas lite tid. En oljekylare kostar drygt 2000 kr hos Saabklubben och de två rör/slangarna kostar ca 1100 kr/st.

Nästa bil på listan: Saab 95! Jag har flera gånger försökt starta den och tänkt att det var för lite soppa i tanken. Efter att ha tankat i några liter ville den fortfarande inte starta. Felsökningen påbörjades. Äldsta dottern fick vrida på tändningsnyckeln medan jag höll bensinslangen som går in i förgasaren i en glasburk. Jo, nog kom det soppa upp dit. Den såg dock inte så vacker ut men blev bättre efter lite pumpande. Bra att veta att soppan når upp till förgasaren.

Lika bra att demontera förgasaren och öppna den! Förgasaren sitter bara med 2 st muttrar och brickor mot insuget. Utöver dessa behöver man koppla bort bensinslang, slang till fördelaren samt de två kylvätskeslangarna som går in och ut ur automatchoken. IMG_20240817_110521

Förgasarens två halvor hålls ihop med 6 st skruvar. Dessa lossades och sedan fick jag knacka försiktigt på locket i sidled så det släppte från packningen utan att förstöra den. Jag tvättade förgasaren invändigt med lacknafta och elektronikrengöring (då det var den enda alkoholhaltiga spray jag hade). Utvändigt körde jag lite med kraftrengöringen men inte så den blev helt ren. Renblåsning med trycklyft i kanaler så gott det gick. En sak jag märkte var att flottörnålen (om det är rätt benämning), den som ser till att släppa in bränsle när flottören sjunker pga för lite soppa i flottörhuset, satt lite fast. Tvätt och motionerande fick den att röra lätt på sig. Den kan ha hindrat bensin att komma in i flottörhuset.

Efter ihopmontering monterades förgasaren på motorn och anslutningar återanslöts. Bilen startade! Tydligt är att membranet till acc-pumpen läcker ned på motorblocket under förgasaren (se nedan) och därför fungerar inte heller acc-pumpen utan man får smyga på gasen för att öka motorns varvtal. IMG_20240817_105806-01

Efter att automatchoken stängt sig ville bilen inte gå på tomgång först. Jag fick hålla lite varvtal med gaspedalen och efter ett tag hade väl bensinen rengjort det munstycket. Bilen kördes lite på back och ettan fram och tillbaka på uppfarten.

Tyvärr gick det inte att starta senare på dagen. Skulle gissa att det är för mycket skit som kommer med från tanken. Men det blir ett senare tillfälles jobb.

På återseende!

Previous Post Next Post