Jag höll på att glömma att gå ut i garaget men min fru hade koll och påminde mig att vi hade bokat in det i familjekalendern. Tack!

Eftersom jag svetsade förra gången utan att slipa svetsarna så skulle de svetsarna slipas ner.

IMG_20250828_180725

Efter lite slipning såg det ok ut. Tyvärr svårt att komma åt svetsarna nära plåten bakom baksätets ryggstöd.

IMG_20250828_190559

Där efter tänkte jag att nu rycker jag plåstret! Både fjäder- och stötdämparinfästningarna bak på båda sidor har fått lite rostangrepp. Dock har jag länge gått och gruvat mig över att ta mig an detta. Varför vet jag egentligen inte då jag har full koll på hur jag ska göra.

IMG_20250828_190603

Det var bara att sätta rondellen i plåten och kapa hyfsat efter de linjer som jag ritade för jättelänge sedan. Då får man ett fint hål som detta.

IMG_20250828_194634

Från utsidan syns det betydligt mindre, ett litet rektangulärt hål under fjäderfästets förstärkningsplåt.

IMG_20250828_194626

Plåten som skulle knackas till var hyfsat enkel, en bock mitt på och sedan fick jag ta en kulhammare och knacka ut rundningen i öppningen på en bit av ett avgasrör som kapats från en annan bil.

IMG_20250828_200849

Inpassning av plåten (den blev lite för kort upptill men inget större problem då det går att svetsa igen ändå).

IMG_20250828_200909

Rostskyddning av plåten samt den bit som syntes när plåten kapats bort. Jag borrade hål för pluggsvets mot förstärkningsplåten.

IMG_20250828_203457

Bara att punktsvetsa in plåten och svetsa pluggsvetsarna.

IMG_20250828_210431

Vy från utsidan.

IMG_20250828_210500

Sen var klockan städdags. Det tar ändå lite tid att städa för att kunna ta in min T8s igen.

Jag känner mig nöjd! Det gick ju väldigt enkelt till slut.

På återseende!

Previous Post Next Post