Vi har haft problem med en läckande ventilkåpspackning på vår Saab 9-3 1999 ganska länge nu. Tidigare i år bytte jag ventilkåpspackningen en andra gång, Den första packningen köptes från Speedparts och den andra köptes från Saabklubben. Bilen läcker olja vilket leder till att den tickar lite med tiden och att även oljekannan i instrumentklustret har blinkat till någon gång. Oljepåfyllning krävs med jämna mellan rum, dåligt för miljö och plånbok.
När man monterar ventilkåpspackningen ska det inte behövas någon packningssilikon och därför har jag inte använt det. Jag haft koll på vilken ordning som skruvarna ska dras och även med vilket åtdragningsmoment de ska dras med (15 Nm).
På forum verkar det nästan bara vara Saabs egna packning som fungerar bra men jag tänker att man idag inte får tag på samma packning som man fick för länge sedan så det kanske är viktigast att köpa märkes och att göra "rätt" på monteringen. Kanske har jag tidigare inte varit tillräckligt noggrann med monteringen och dragit i flera steg när skruvarna har dragits. Ordningen har varit rätt.
Förra gången använde jag små buntband som höll packningen på plats mot ventilkåpan för att kunna vända på ventilkåpan utan att packningen trillar loss. Det fungerade bra men resultatet blev ändå inte bra.
Idag tänkte jag prova en annan variant och det innefattade packningssilikon.
Man kan se att blocket är fuktigt i framkant. Syns extra bra till höger om värmeskölden framför motorn.

Ventilkåpan demonterad. Jag tycker att det ser fint ut innanför.

Ventilkåpan upplagd på bordet för rengöring.

Jag skrapade bort hårdare oljerester på tätningsytorna samt på några ställen i spåret för packningen (kan ev vara spår efter snabblim som jag testade vid första bytet för att hålla packningen i ventilkåpan).

Efter rengöring med bromsrengöring och rentorkande av ventilkåpans insida applicerade jag packningssilikon i spåret på ventilkåpan och la i ventilkåpspackningen. Jag torkade bort lite överflöd på inre kanten på några få ställen.

Sedan la jag lite extra på utsidan av packningen och monterade ventilkåpan på motorn. Packningen satt kvar bra i ventilkåpan.

Skuvarna handdrogs några varv enlig denna ordning.

Packningssilikonet fick torka mer än en timme (en timme behövs enligt instruktionen till packningssilikonet). Sedan momentdrog jag enligt ovan ordning med 10 Nm och därefter med slutgiltigt moment 15 Nm. Nu får det härda klart till imorgon och sedan får vi se hur det gick. Känns inte alls idealt att kladda med packningssilikon men jag är trött på läckaget.
På återseende!