Kylvätska

Allmänt Saab95

Kylan kom och jag fick lite panik. Jag hade ju ingen aning om fryspunkten på kylvätskan. Enklast vore att byta den tänkte jag.

Först så kom jag på att jag hade lämnat kvar servicehäftet med mera i handskfacket och det är ju dumt att ha dem där. Jag tog in dem och det är kul när man har papper från början på bilen.

20231120_201819_s

Sedan gick jag ut i kylan och började byta kylvätskan. Jag orkade inte baxa runt bilar och ta in den här i garaget. Det var dumt tänkt eftersom temperaturen föll under -7 grader och det hade varit varmare och skönare i garaget.

Expansionskärlet var tomt vilket gjorde tömningen lite kortare. Avtappningspluggen i kylaren var ju lätt att komma åt. Av någon anledning var det dock svårt att få det att rinna bra i slangen jag kopplade på så det var lika bra att ta bort slangen och låta kylvätskan rinna ut på främre delen av motorrumsgolvet och ner genom ett hål och vidare i mitt uppsamlingskärl.

20231121_182313_s

Det tog ju längre tid att tömma än jag hade tänkt mig. Eftersom det inte tappades ur med en slang ville jag inte riskera att det skulle rinna utanför uppsamlingskärlet och därför fick jag hålla mig där ute i kylan och övervaka.

Påfyllningen gick ju snabbt och sedan var det dags att starta motorn för att få bort luft. Då upptäcker jag att låsen har frusit och det blev en del pyssel för att komma in i bilen. Väl inne startade bilen ganska lätt och när den började bli varm så kunde också avluftningsnippeln på värmepaketet öppnas och luften kom ut.

20231121_175113_s

Skönt att ha fixat detta så behöver jag inte oroa mig för att det fryser.

På återseende!

Previous Post Next Post