Idag hände det äntligen, jag bytte vänster bakre bromsok på min Saab 900 T8 Special. Det är ju ett tag sedan jag beställde ett nytt bromsok och fastän jag har vetat att det går fort att byta har det kommit annat mellan.

Det ser generellt bra ut på bilen men den lite för rostiga bakaxeln gör sig påmind när hjulet är avplockat. Den ska få sig en uppsnyggning någon gång, men det är ingen panik.

Innan något arbete påbörjades gjordes två saker. Säkringen till bromsljuset plockades bort och bromspedalen trycktes ned av ett 600 mm vattenpass som passar så bra mellan framsätet och bromspedalen. Den är använd till bl.a. det många gånger.
Handbromsvajern lossades och flyttades ut vägen. Sedan sattes den tryckluftsdrivna bromsavluftaren på luftningsnippeln och samtidigt som den fick suga öppnades luftningsnippeln. Då slipper man sprut av bromsvätska och inget spill blir det heller. Glidpinnarna skruvades ur och bromsslangen lossades. Oket kunde plockas bort.

Här nedan ligger nya och gamla oken bredvid varandra.

När det nya oket hade monterats tillbaka skruvades bromsslangen först loss från där det sitter med bromsröret. Detta för att kunna skruva på slangen på oket utan att det ska vara tvistat. Därefter är det bara att skruva in nippeln från bromsröret i bromsslangen.

Oket monterat och klart efter luftning som skedde genom att handtaget på bromsavluftaren hölls inne med lite ståltråd så jag kunde pumpa lite med bromspedalen samtidigt. Smidigt sätt för att undvika luft och få luftningen att gå fort.

Sedan höll jag på att missa att spänna parkeringsbromsen. Det görs genom att skruva bort skyddslocket till en justerskriven som är en insexskruv. Skyddslocket syns under handbromsens gummibälg i bilden nedan och som nummer 15 i sprängskissen, justerskruven är nummer 14. Dra åt så att det går emot och sedan backa ett halv varv är vad jag läste mig till på nätet. Får se om det är lagom sen.


Även en bild på det gamla oket där locket till justerskruven syns.

Nu ska det väl förhoppningsvis vara slut med läckage.
På återseende!