Ikväll hanns garaget med en stund.

Bakre delen av den undre vänstra tröskelplåten var ju inte svetsad. För att kunna svetsa behövdes insidan på den gamla plåten slipas plåtren i kanten mot den nya plåten. Tyvärr hade jag bara ett 120-slippapper till min fingerslip. Det visade sig fungera dåligt med det rostskydd som fanns på plåten. Slipbandet fick mycket kladd som fastnade på. Jag fick skrapa bort med en kniv efter att ha borstat lite för hand med en ståborste.

IMG_20240228_190823-02

För att säkerställa att få ner svetsfog mellan plåtarna i skarven och inte bara ovanpå plåtarna tog jag vinkelslipen och skar mellan gammal och ny plåt.

Sedan började jag svetsa. Främre delen gick bra att komma åt att svetsa. Svetsfogen kyldes vartefter med tryckluft.

IMG_20240228_202509

Den bakre delen var svårare att svetsa. Det måste bero på att jag är högerhänt och då blev det lite avigt att komma åt att se och svetsa. Dessa svetsar är definitivt inte de snyggaste jag har gjort, men de duger och tanken är ändå att tröskelplåtarna ska svetsas från undersidan senare och då blir de definitivt bra. Nu blev de ändå bra. En liten plåtbit fick svetsas fast för att hålla tröskelplåten i sitt läge

IMG_20240228_202533

Sista biten på tröskeln mot bakre hjulhuset behöver lite mer reparation. Jag avvaktar med det till efter jag har fixat golvet under baksätet mot vänster tröskel.

Tröskeln tvättades av lite invändigt och fick lite rostskydd.

IMG_20240228_203620

Sen fick jag för mig att jag skulle testa en golvplåt. Tyvärr gick den inte att få in mellan övre och undre tröskelplåtarna då i insticket blev för stort bak i tröskeln eftersom golvplåten inte är snett skuren än som tröskeln lutar inåt i bakkant. Provning fick ske på höger tröskel eftersom rostskyddet inte hade torkat på vänster sida.

IMG_20240228_205103

IMG_20240228_205139

Kul att se att det snart skulle kunna se ut ungefär så här!

På återseende!

Prenumerera gärna på inlägg via e-post.

Previous Post Next Post